August 24, 2009

Melayu PAS dan Melayu UMNO

Melayu PAS dan Melayu UMNO
Semangat perjuangan yang ada pada pemimpin PAS sudah kukuh tertanam dalam jiwa penyokongnya. Perjuangan PAS semata2 untuk memperujangkan keadilan, keamanan, dan memperjuangkan hak2 rakyat. Perjuangan PAS adalah suci demi membela rakyat.

Kehadiran penyokong PAS dalam semua ceramah2 atau perjumpaan apa saja adalah ikhlas demi untuk memberi sokongan penuh kepada pemimpin2 mereka.

Berlainan pula halnya dengan UMNO, penyokong nya menyokong pemimpin2 nya kerana untuk mendapat ganjaran dan habuan sahaja. Dan sebaliknya pemimpin2 nya juga menharaf sokongan dengan memberi ganjaran dan habuan pula. Inilah yang di namakan oleh mereka 'politik wang' - bukan rasuah.

Perjuangan UMNO sangat berbeza, pemimpin2 nya cuma berjuang untuk berkuasa, setelah mendapat kuasa mereka mengaut harta kekayaan negara pula. Kalau kita perhatikan, semua pemimpin2 UMNO bermula dari ketua cawangan nya sahaja sudah jadi kaya raya.

Rakyat hari ini sudah banyak yang bijak dan sedar akan perbuatan buruk pemimpin2 UMNO ini. Rakyat sudah membenci mereka dan telah menyokong Pakatan Rakyat pula.

Selepas PRU12, kita telah menyaksikan kekalahan UMNO dalam semua PRK di Semenanjung Malaysia.

Kita akan menhadapi satu lagi PRK di Permatang Pasir, pastikan UMNO akan kecundang lagi sekali. Sebenarnya pemimpin UMNO tahu dan sedar mereka tiada harapan untuk menang di Permatang Pasir atau di mana2 juga bila diadakan PRK.

Itu sebab mereka letak seorang calun yang ada masaalah. Ini akan mereka jadikan alasan nanti. "UMNO kalah kerana salah pilih calun".

13 comments:

  1. Nala boleh kamu terangkan ugama hindu dlm web kamu...saya mahu tahu

    ReplyDelete
  2. umno perosak bangsa dan bahasa melayu.

    ReplyDelete
  3. Seperti awak juga, kerana datok nenek awak islam maka awak juga beragama islam.

    Maka Nala pun begitu juga kena ikut agama masing2 ikut keturunan nya.

    Kita mengamalkan agama kita cuma secara ikut2 tan sahaja.

    Apa yang datuk nenek kita buat maka kita ikut buat juga.

    Adakah awak tidak lagi ikut apa yang datuk nenek awak buat?

    Semua manusia yang percaya adanya tuhan, maka ianya beragama, sama ada islam, budha, hindu atau kristian.

    Jika islam ada Koran maka kami juga ada Baghwat Ghita.

    Bezanya kami semua dapat memahami apa yang tekandung isi dalam kitab kami. Sedikit sebanyak kami boleh ikutnya dalam menjalani kehidupan seharian.

    Semua agama mengajar kita menjadi baik dan membuat perkara yang baik2 sahaja.
    Jauhi semua perkara yang buruk dan tidak baik.

    Setahu Nala, bukan semua orang islam(melayu) dapat memahami isi kandung koran, dan tidak kurang pula ramai orang islam(melayu) yang langsung tidak baca dan tidak tahu isi kandung nya sepenuh nya.

    Kebanyakan orang melayu cuma seronok mendengar bunyi lagu merdu nya sahaja. Makna nya langsung tidak faham - sama sahaja mereka menikmati irama lagu hindustan. Makna langsung tidak faham.

    Minta maaf kepada sesiapa yang tersinggung - ini cuma pendapat atas dasar pengtahuan saya yang sangat cetek.

    Blog ini Nala ujudkan semata2 tujuan berpolitik bukan untuk beragama. Kerana ilmu agama Nala sangat cetek - agama ikut2 tan sahaja.

    Haraf Maaf.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Hei keling siapa kau untuk bercerita pasal melayu, melayu pas melayu umno, melayu itu melayu takada melayu pas takade melayu umno. Yg ada cuma melayu Islam, jgn kau cuba2 utk pecah belahkan org melayu, dasar keling bangsat.

    ReplyDelete
  6. Sdr 'sangguna', adalah lebih baik berbahasa 'beriman' bagi orang islam, daripada berbahasa 'berimosi'.

    Sebenarnya UMNO sedang di 'bangsat' kan oleh melayu.

    UMNO telah mengkhianati rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  7. apa guna aku berbudi bahasa pada org yg cuba nak memecah belahkan bangsa aku sendiri.
    Insya Allah, patah sayap bertongkat paruh, selain dr melayu takkan ada bangsa lain blh memerintah tanah melayu ni.
    Sejak dr nenek moyang aku lg aku dah cukup masak dgn golongan kafir macam kau ni.
    Diberi ruang, agama aku pun kau nak komen betapa bodohnya kau,klu dah tahu pengetahuan agama kau cetek makanya jgn kau komen paham.
    Lagi pun yg disuruh terangkan adalah agama hindu kau tu, bknnya agama Islam, kau paham tak soalan dr mesra sokmo tu atau kau ni memang keling bodoh.

    ReplyDelete
  8. Saya tidak komen mana2 agama, awak kena faham betul2 tulisan saya, apa yang saya nyatakan ialah berkenaan kebanyakan melayu/islam yang tidak memahami makna isi kandung Koran.

    Sedangkan kami semua faham isi kandung Baghwat Ghita kerana ianya dalam bahasa ibunda kami.

    Melaluai bacaan2 juga saya dapat tahu ramai melayu/islam yang tidak sembahyang sepenuhnya.

    Juga kalau kerajaan tidak kuatkuasakan undang2 islam (ditangkap & denda), tentu sangat ramai melayu/islam yang tidak puasa dikhalayak ramai.

    ReplyDelete
  9. Sangguna orang umno kalah gila meroyan.

    ReplyDelete
  10. aku mlas nak berdebat dgn org yg berbelit mcm kau.
    berani kau ckp semua org kau tau dan paham tentang kitab korang tu,klu betul semua kaum kau paham knp masih ramai jugak kaum kau yg jadi penyangak, perompak dan mcm2 lg.
    Berkenaan, komen kau yg org melayu byk yg tak memahami isi kandung Al -Quran, memang betul, tapi aku tak tau maksud kau org melayu tak paham Al quran sebab bahasa atau sebab apa?.
    Klu sebab bahasa ternyata kau ni bodoh kerana terjemahan Al Quran ni ada di dalam berbagai bahasa. lagi pun setiap niat ibadat atau perbuatan yg kami org Islam lakukan tak semestinya di baca dgn bahasa arab seperti dlm Al -Quran ianya blh dilafazkan dgn bahasa melayu.
    Agama Islam bukan agama ikut2tan , itu satu kenyatan yg kau harus paham betul2, aku bersyukur kerana aku dilahirkan dlm keluarga Islam, tapi setiap amalan yg aku buat bkn kerana ikut2tan, amalan setiap org Islam tak kira siapa org Pr ke BN ke, adalah dgn niat kerana Allah SWT. bkn kerana ikut2tan, kau harus mohon maaf atas keterlanjuran kau ni.
    Kau ni klu tak tau hal2 berkaitan agama islam kau harus bertanya bknnya beri komen sesuka ati kau.
    Islam itu sgt sempurna dan mudah kau tak perlu merumitkannya paham.
    Pada anon 1154 am, komen aku ni tak ada kena mengena dgn umno, klu umno menang atau kalah sekali pun aku pedulik hapa, tapi klu agama dan bangsa aku disalah tafsirkan aku memang pantang sgt.

    ReplyDelete
  11. sangguna ni gila babi ajak nye, ape benda ko cakap merepek aje.

    si nala ni cuma sebut kebanyakan islam tak tahu baca Koran dan tak faham makna Koran itu aje.

    Maksud nya agama ikut2 tan tu ialah, kalau datuk neneka kamu islam, bapa kamu pun ikut islam, kalau bapa kaum islam kaum pun islam juga. Ada faham ka?

    Jangan anak cucu kamu nanti dah tak mau ikut agama kamu.

    Sekarang pun dah ramai kaum kamu yang dah tinggal kan agama islam - murtad!

    ReplyDelete
  12. nalapambu,
    kau ada anon bodoh yg cuba nak pertahankan hujah kau.

    apa yg kau merepek ni anon, knp la kau ngok sgt, tak semestinya klu bapak tu Islam anak dia pun Islam, klu dah dilahirkan Islam kita harus bersyukur paham.
    Jgn sekali2 membenarkan yg salah anon. cara kau tu jelas mengelirukan org bkn Islam yg nak mendekati Islam,aku bg contoh ; klu bapak kau Islam plastik kau pun ikut Islam plastik, aku ulang sekali lg, Agama Islam bkn agama ikut2tan paham, aku maafkan kau sebab maki aku, sebab aku tau anon mcm kau takkan berani maki berdepan.

    ReplyDelete
  13. Sangguna,

    Kau berhujjah tak kena tempat ! Nala tu bukan orang Islam. Buat apa lawan dia tu....Akui sajalah apa yang dikatanya. Kalau betul, terasalah pedasnya. Kalau sebaliknya, itu pandangan orang bukan beragama Islam .

    Berhujjah perlu bijak beb !..

    ReplyDelete

, ,