December 28, 2009

Mengapa melayu sangat gemar makan di restoren Hindu.................

Di bandar tempat tinggal Nala ada lebih kurang 4 atau 5 buah restoren makan minum yang di usahakan oleh kaum india yang beragama Hindu.

Walaupun bandar ini ada cuma lebih kurang 5% sahaja yang beragama Hindu yang makan di restoren ini, tetapi pendapatan pengusahan restoren Hindu ini mendapat pelanggan dari kaum melayu dan cina.

Orang melayu lah yang lebih ramai yang makan minum di restoren Hindu ini, kerana mereka sudah rasa sedap dan ketagih.

Rahsia kesedapan masakan ini sangat mudah. 'Kebanyakan' bukan semua, orang Hindu suka campurkan darah haiwan sama ada darah ayam atau kambing kedalam masakan kari atau sup. Dengan adanya tambahan darah dalam masakan ini ianya akan menambah kan kelazatan nya lagi. Kelazatan ini memang tidak terdapat di mana2 restoren bangsa lain.

Amalan pengusaha restoren Hindu ini juga tidak akan tinggalkan upacara "Puja" kepada bahan2 yang akan dimasak seperti rempah2 dan beras, ini dilakukan supaya menjadi 'pelaris' atau halau segala hantu jahat yang kacau perniagaan.

Nala cuma perkatakan hal ini untuk ketahuan umum sahaja. Kemungkinan perkara ini diamalkan oleh semua pengusaha restoren TIDAK lah di ketahui, terpulang kepercayaan masing2. Mungkin tidak semua yang amalkan perkaran ini.

Terpulang kepada anda - tepuk dada tanya selera.

No comments:

Post a Comment

, ,