March 01, 2010

Dalam Politik Mana Lebih Penting, -Penyokong atau Pemimpin?

Apa perlunya nya kita sokong pemimpin seperti ini? Tidak bermoral, tiada pendirian tegas dan lemah semangat. Mudah di gugat dan mudah pula tergugat. Kita sebenar nya tidak rugi apa2 bah kan kita sudah untung besar jika manusia seperti ini tidak ada lagi di dalam parti kita. Ianya memang disukai oleh UMNO kerana UMNO sudah menjadi 'tong sampah' kepada pemimpin2 kelakuan buruk seperti ini.

Sebenarnya apa yang lebih penting kepada se sebuah parti itu ialah sokongan, sokongan padu dari semua gulungan rakyat. Hari ini kita semua sudah tahu bahawa rakyat sudah mendapat kesedaran nya, sokongan nya terhadap Pakatan Rakyat(PR) semakin bertambah kuat. PR cuma dipandang lemah dan berpecah di kacamata Barisan Nasional (BN) sahaja.

Setiap hari kita di paparkan dengan berita2 yang bermaksud untuk melemahkan sokongan rakyat terhadap PR. Tetapi malang nya BN telah gagal, setiap hari dan setiap masa sokongan rakyat terhadap PR bertambah kuat dan maju.

Walaupun berbagai perkara dan cara BN lakukan terhadap pemimpin2 PR, akan tetapi BN telah gagal untuk merubah sokongan rakyat terhadap PR. BN tahu akan kedudukan ini, mereka semakin cemas dan gementar untuk berhadapa dengan sebarang PRK atau PRU13 yang akan datang.

Selagi kami kaum india dan cina bersatu padu dalam PR dan mendapat sokongan padu pula dari PAS dan PKR pasti PRU13 akan datang menamatkan riwayat BN/UMNO dari bumi Malaysia.

Hidup Pakatan Rakyat!!!

Jahanam pemimpin yang belot!!!!!!!

2 comments:

  1. Dalam politik mana lebih penting- penyokong atau pemimpin?

    Ini soalan yang sangat baik.

    Dalam politik yang penting adalah dasar. Kerana tujuan kita berpolitik adalah untuk mengumpulkan kuasa untuk menjalankan dasar.

    Kerana dasar inilah parti itu mengumpul sokongan. Penyokong tertarik dengan dasar yang releven kepada keperluan mereka. Dasar yang membawa mereka maju dan sejahtera.

    Pemimpin yang berjaya menterjemah dasar secara praktikal akan terus disokong. Dalam ertikata lain pemimpin bergantung kepada penyokong manakala penyokong bergantung kepada dasar yang memberi faedah kepada mereka.

    Di Malaysia, UMNO-MCA-MIC-Komponen BN telah berjaya mendapat sokongan rakyat kerana dasarnya yang relevan.

    ReplyDelete
  2. Walau apa juga dasar pun jika pemimin nya tidak mampu dan berupaya melaksanakan dasarnya maka dasar dan pemimpin itu menjadi hampas.

    Yang penting ialah penyokong, kerana penyokong ini lah yang akan menentukan sama ada pemimpin itu dilantik dan boleh melaksanakan dasar nya.

    Apa yang berlaku sekarang penyokong akan tetap menolak pemimpin yang mereka anggap sudah gagal melaksanakan dasar nya.

    Itu sebab pada PRU12 yang lepas penyokong telah tolak secara total pemimpin2 MCA, MIC dan Gerakan kerana telah gagal dalam melaksanakan dasar nya.

    ReplyDelete

, ,